Skocz do zawartości


Kraków: nowy cennik biletów MPK w Krakowie


2 odpowiedzi w tym temacie

#1 Guest_iker_*

Guest_iker_*
  • Guests

Napisano 16-03-2011 - 05:39

Radni miejscy nie zgadzają się z proponowanymi przez urzędników zmianami biletów MPK w Krakowie i podwyżką ich cen. Rozumieją jednak, że wzrost cen jest potrzebny, bo miastu brakuje pieniędzy na komunikację. Proponują własną koncepcję zmian.

W kasie miasta na transport miejski brakuje 30 mln zł. Po wprowadzeniu swojego pomysłu podwyżek urzędnicy uzyskaliby 15 mln zł. Na takie łatanie dziury w budżecie nie zgadza się radny Dominik Jaśkowiec. Nowy cennik biletów MPK Kraków budzi wielkie emocje.

- Zmiany w taryfie biletowej powinny być potraktowane jako część szerszego programu restrukturyzacji transportu publicznego gminy - mówi radny. - Nie może to być tylko doraźne działanie zmierzające do pokrycia przez mieszkańców miasta kosztów błędnych prognoz budżetowych

W pierwszej kolejności Jaśkowca oburza zbyt duża podwyżka cen biletów miesięcznych. Propozycja Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przewiduje zastąpienie ich biletami 30-dniowymi droższymi o ponad 10 proc, w tym około 9 proc. na samej cenie biletu, 1,5% na skróceniu, w skali roku, czasu jego obowiązywania. Po podwyżce i zmianach kosztowałby 96zł.

- Koszt codziennego dojazdu do pracy samochodem osobowym, przejazd 20 km pięć razy w tygodniu, w 20 dni roboczych, wynosi około 180 - 200 zł. Bilet 30 dniowy stanowiłby połowę tych kosztów - wylicza Jaśkowiec. - Oznacza to, że przy o wiele niższym standardzie podróży autobusem zapłacimy aż połowę tego co w przypadku używania środka transportu indywidualnego - kwituje i dodaje, że przy samochodzie zasilanym na gaz proporcje te są jeszcze bardziej korzystne na rzecz jazdy autem - A Jeżeli osoba dojeżdżająca do pracy dowozi równocześnie dziecko do szkoły koszty zakupu dwóch biletów 30-dniowych mogą okazać się wyższe niż przejazd transportem indywidualnym - alarmuje radny.

Obawia się, że podwyżka cen biletów miesięcznych spowoduje odejście znacznej części klientów od transportu publicznego. Oprócz zwiększenia się i tak ogromnych korków, zaowocuje to spadkiem wpływów z biletów do miejskiej kasy.

Za drugi słabym punkt propozycji urzędników Jaśkowiec uważa likwidację ulgi gminnej. - Argumenty za tym działaniem przedstawiane przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu są dwa: taka ulga nie występuje w żadnym polskim mieście, jej likwidacja to uproszczenie taryfy biletowej. Oba te argumenty są chybione - atakuje Jaśkowiec. Uważa, że istnienie ulgi gminnej daje pole do kształtowania wysokości opłat ulgowych w części taryfy, jej likwidacja to pozbawienie się tej możliwości. Jaśkowiec twierdzi, że ulga gminna funkcjonuje w Krakowie już kilka lat i przyjęła się wśród mieszkańców.

Radny PO uważa, że zmiany taryfikatora biletowego należałoby jednak wprowadzić dopiero po stworzeniu nowej siatki połączeń autobusowych i tramwajowych. Miasto na razie jednak konsultuje zmiany z mieszkańcami, tymczasem mówi się, że podwyżka mogłaby wejść w życie już w czerwcu. Radni nie są tego entuzjastami, a to oni w głosowaniu zdecydują o jej wprowadzeniu.

Tak ma wyglądać nowy cennik biletów MPK w Krakowie:

PROPOZYCJA TARYFY WEDŁUG RADNEGO:

A. BILETY PODLEGAJĄCE KASOWANIU

Bilety czasowe:

normalny ulgowy ustawowy ulgowy gminny

15 - minutowy 2zł 1zł 1,10zł
30 - minutowy 2,60zł 1,30zł 1, 45zł
60 - minutowy 3,20zł 1,60zł 1,75zł
90 - minutowy 4,80zł 2,40zł 2,60zł


Bilety czasowe grupowe do 20 osób:

60 - minutowy 32zł 16zł 17,60zł
90 - minutowy 46zł 23zł 25,50zł


Bilety krótkookresowe:

24 godzinny

jedna strefa 12zł 6zł 6,60zł
dwie strefy 16zł 8zł 8,80zł

7-dniowy

jedna strefa 38zł 19zł 20,90zł
dwie strefy 52zł 26zł

Bilet weekendowy

jedna strefa 12ł
dwie strefy 18zł


Bilet ostatniej szansy (BOS) dla 1 osoby sprzedaż wyłącznie u prowadzących pojazdy

3,60zł 1,80zł 2zł


B. BILETY DŁUGOOKRESOWE


Bilet 30 - dniowy, na 1 linię

jedna strefa 47zł 23,50zł 25,90zł
dwie strefy 68zł 34,00zł 37,40zł


Bilet 30 - dniowy, na sieć

jedna strefa 80zł 40zł 44zł
dwie strefy 120zł 60zł 66zł

Bilet semestralny studencki

jedna strefa 160zł
dwie strefy 240zł

Bilet półroczny dla emeryta i rencisty

120zł

Bilet miesięczny aktywizacyjny dla osoby bezrobotnej

40zł


1. I - strefa biletowa miejska obejmująca terytorium Gminy Miejskiej Kraków wewnątrz jej granicy administracyjnej

2. II - strefa biletowa podmiejska obejmuje terytoria miast i gmin, które przystąpiły do porozumień z gminą Kraków w sprawie integracji lokalnego transportu zbiorowego.

3. Bilet półroczny dla emeryta i rencisty to ulga 75 proc. w stosunku do biletów 30 dniowych.

4. Bilet miesięczny aktywizacyjny dla osoby bezrobotnej, ulga 50 proc tylko dla osób bezrobotnych zarejestrowanych w Grodzkim Urzędzie Pracy, na podstawie zaświadczenia wystawianego raz w miesiącu. Zadaniem wprowadzonego biletu jest aktywizacja osób bezrobotnych poprzez ułatwienie im poszukiwania pracy.

#2 Guest_Selene_*

Guest_Selene_*
  • Guests

Napisano 07-04-2011 - 09:04

Ciekawa jestem co z biletami 30 dniowymi na 2 linie? Córka jeździ do szkoły dwoma tramwajami i nie ma potrzeby kupowania biletu okresowego na więcej lini. Dlaczego zatem zmuszona byłabym do kupowania dwóch biletów okresowych lub płacenia o ponad 10zł miesięcznie więcej? Czy ktoś pomyslał o osobach które nie zarabiają zbyt wiele a muszą utrzymać rodzinę? Ja sama wychowuję dziecko i nie dość że płacę ogromne sumy za do szkły (nie prywatnej) to jeszcze mam płacicv niewiadomo ile za dojazd do szkoły? A może by tak oprócz biletów semestralnych dla studentów przywrócić bilety semestralne dla uczniów? Przecież kiedyś były.

#3 damiankrk

damiankrk

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 2 postów

Napisano 12-04-2012 - 01:12

Kolejny nowy cennik biletów do kasowania, obowiązujący od 16 kwietnia i zasady ich używania.



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych


Partnerzy: dzieci-warszawa.pl | domwawa.pl | warszawa.cz